چه حلالی سیلیکون را پاک می‌کند؟

چه حلالی سیلیکون را پاک می‌کند؟

سیلیکون به دشوار پاک شدن از سایر سطوح معروف است.

برای جداکردن آن از روی سطح اغلب باید چندین بار آن را بتراشید که می‌تواند بسیار پرزحمت باشد. همچنین برای این امر می‎توانید محصولات صنعتی پاک کننده سیلیکون تهیه کنید، البته برای استفاده خانگی ایمن نیستند. در عوض می‎توانید از انتخاب‎های ایمن‎تری، که در حال حاضر هم در دسترس شماست، استفاده کنید.

پاک کننده درزگیر سیلیکونی

درزگیرهای سیلیکونی سال‎ها دوام می‎آورند، البته به مرور کهنه و فرسوده می‎شوند و لازم است قبل از استفاده از درزگیر جدید آن را از سطح جدا کنید. هر کس تا به حال این کار را انجام داده می‎داند که بعضی از حلال‎های خانگی درزگیر سیلیکونی را نرم می‎کند ولی هیچ کدام آن را حل نمی‎کند. راهکار معمول برای پاک کردن سیلیکون، نرم کردن درزگیر با حلال‎های متنوع و سپس کندن آن با چاقو یا جدا کردنش با انبردست است. بعد از اینکه درزگیر کنده شد معمولا با تکه‎ای پارچه آغشته به همان حلال، باقی مانده چسب تمیز می‎شود.

حلالهای نرم کننده

یک گزینه در دسترس که به نرم شدن سیلیکون کمک می‎کند، اسپریت‎های معدنی است که برای جدا کردن سیلیکون از سطوح سخت مثل کاشی، سنگ مرمر و بتون مناسب است. برای جدا کردن آن از سطوح پلاستیکی و از سطوح رنگ شده باید از الکل ایزوپروفیل، که به این سطوح صدمه‌ای نمی‎زند، استفاده کرد. الکل‎های معمول که در خانه استفاده می‎شوند به اندازه کافی برای این کار قوی نیستند؛ به جای آن از الکل صنعتی ایزوپروفیل با خلوص 99 درصد استفاده کنید.

حلال‎های دیگر سیلیکون، تولوئن و زایلین است. همیشه توجه داشته باشید حلالی انتخاب کنید که با جنس سطحی که تمیز می‎کنید سازگار باشد. قبل از اینکه حلال را روی سطح وسیعی بکشید روی نقطه‎ای که قابل رویت نباشد تست کنید تا مطمئن شوید که باعث خرابی آن نمی‎شود. مهم است که راهنمای محصول را مطالعه کنید و دستورالعمل و اخطارهای آن را دنبال کنید و در زمان استفاده از حلال، تهویه هوا مناسب باشد.

درزگیر سیلیکون بویی شبیه به بوی سرکه دارد و مثل سرکه حاوی استیک اسید است. پس سرکه سفید هم حلالی است که می‎توانید برای نرم کردن سیلیکون از آن استفاده کنید. ممکن است به خوبی اسپریت‎های معدنی یا الکل عمل نکند ولی برای سطوحی که درزگیر به آن چسبیده ضرر کمتری دارد و با خیال راحت‌تر می‎توان سیلیکون را با سرکه تمیز کرد.

کندن درزگیر سیلیکونی

حلال‎هایی مثل سرکه یا اسپریت‎های معدنی، حتی حلال‎های قوی‎تری مثل تینر، باعث متورم شدن و باد کردن درزگیر سیلیکونی می‎شود؛ در نتیجه چسب آن شل شده و باعث می‎شود درزگیر راحت‌تر با چاقو از سطحی که به آن چسبیده کنده شود.

برای درزگیرهای سخت و سفت می‎توانید چند بار از حلال استفاده کنید یا تکه پارچه‎ای را به حلال آغشته کنید و پارچه را روی درزگیر قرار دهید. وقتی که چسب درزگیر نرم شد چاقوی تیزی را تا جایی که ممکن است به سطحی که درزگیر به آن چسبیده نزدیک کنید و آن را ببرید. موثرترین روش این است که به صورت ریسمانی آن را بکشید تا درزگیر جدا شود، وقتی که جدا شد معمولا لایه نازکی از چسب باقی می‎ماند.

پاک کردن باقی مانده چسب

باقی مانده چسب که بعد از کندن درزگیر می‎ماند، می‎تواند مانع چسبیدن درزگیر جدید شود پس باید کاملا تمیز شود. تمیز کردن آن با کشیدن سنباده یا اسکاچ راهکار خوبی نیست زیرا درزگیر فرم گلوله‎های کوچکی به خود می‎گیرد و به هم می‎چسبد. بهترین راه این است که باقی مانده چسب را با کمی الکل بیشتر، اسپریت معدنی یا سرکه آغشته کنید تا نرم شود و بعد با چاقو یا کاتر بکنید. این کار را ادامه دهید تا باقی مانده چسب به طور کامل کنده شود.

منبع: https://www.hunker.com/12623575/what-solvent-will-clean-silicone