نحوه‌ی برطرف کردن نشتی اکواریوم

نحوه‌ی برطرف کردن نشتی اکواریوم

نشتی آکواریوم، به خصوص اگر اکواریوم شما بزرگ باشد می‌تواند دردسرساز شود. بیشتر نشت‌ها در محل درزها هستند و مقدار آبی که از انها خارج میشود یکباره زیاد نیست؛ اما اگر این مشکل برطرف نشود می‌تواند به شکستن کل اکواریوم یا نشت مقدار زیادی آب منجر شود. پس اگر اکواریوم شما دارای نشتی است بهتر است هر چه سریعتر برای برطرف کردن آن اقدام کنید. با داشتن ابزارها و تکنیک‌های لازم، بیشتر نشتی‌های کوچک به سادگی برطرف می‌شوند.

آماده سازی محل

 

مقداری از آب اکواریوم را خالی کنید

سطح آب را آنقدر پایین ببرید که بتوانید اطراف محل نشتی را خشک و پاک کنید. می‌توانید از یک سطل یا هر ظرف دیگری برای تخلیه‌ی آب اکواریوم استفاده کنید. اگر نشتی در کف اکواریوم باشد، باید کل آب اکواریوم و سایر محتویات آن را خالی کنید. اگر محل نشتی خیلی پایین است، بهتر است قبل از شروع تعمیر ماهی‌ها و گیاهان داخل اکواریوم را به یک محل موقت منتقل کنید. به خاطر داشته باشید که درزگیری که برای رفع نشتی استفاده می‌کنید باید قبل از پر کردن دوباره‌‌ی محفظه، خشک شود. با توجه به این موضوع برای حفظ سلامت ماهی‌ها و گیاهان اکواریوم برنامه ریزی کنید.

 

درزگیر قدیمی را پاک کنید

با یک تیغه، درزگیر قدیمی را از اطراف محل نشتی در محل اتصال بتراشید. شما باید بدون پاک کردن سیلیکون بین قطعات شیشه، سیلیکون اطراف محل نشتی را پاک کنید. این یعنی فقط باید لکه‌های سیلیکون در گوشه‌های داخلی محفظه را پاک کنید. اگر به خاطر بالا بودن محل نشت، اکواریوم را کاملا تخلیه نکرده‌اید، مواظب باشید چیزی از درزگیر قدیمی به داخل اب نیافتد نکند. سیلیکون گاهی به خوبی روی سیلیکون قدیمی اتصال نمی‌یابد، بنابراین شاید مجبور شوید سیلیکون زیادی را از محل پاک کنید و دوباره کل اتصالات را درزگیری کنید. بنابراین اگر اکواریوم را تخلیه کرده‌اید، خشک کرده‌اید و سیلیکون را تراشیده‌اید، بهتر است این کار را برای کل اکواریوم انجام دهید.

 

محل را تمیز کنید

محل اتصال را با یکپارچه‌ای آغشته به استون پاک کنید. این کار هر نوع مواد اضافی را از محل نشتی می‌زداید محل را با دستمال خشک کنید و بگذارید کاملا در معرض هوا خشک شود. این عمل معمولا حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. تمیز کردن محل اتصال و خشک کردن آن باعث می‌شود که شما دوباره گرفتار یک نشتی دیگر نشوید.

 

درزگیری محل نشت

اعمال کردن درزگیر سیلیکونی غیررسمی

با استفاده از گان تزریق یک لایه درزگیر درطول محل نشتی اعمال کنید. سپس با انگشت خیس یا یک کاردک پردازش درزگیر، آن را صاف کنید تا مطمئنی شوید سیلیکون کاملا محل درز را پوشانده است. در صورت استفاده از درزگیر سیلیکونی، مطمئن شوید که برچسب «غیر سمی» و «صد درصد سیلیکون» و همچنین عبارت «ضد قارچ» و «دارای استاندارد بالا» را داشته باشد. شاید وسوسه شوید محل نشتی را از بیرون درزگیری کنید، اما درزگیری از داخل بسیار مؤثرتر است. تعمیر از داخل محکم‌تر است چون فشار آب از پشت آن سیلیکون را به شیشه فشار می‌دهد و اتصال را محکم‌تر می‌کند. اگر درزگیر از بیرون اعمال شود، فشار آب در جهت مخالف درزگیر را از روی شیشه جدا می‌کند.

 

بگذارید درزگیر خشک شود

حداقل زمان لازم برای خشک شدن سیلیکون در رفع نشتی آکواریوم بین 8 تا 24 ساعت است و برای رفع نشتی آکواریوم 24 ساعت زمان مناسبی است. اگر در محل سرد و خشک از آن استفاده می‌کنید این زمان تا 48 ساعت افزایش خواهد یافت. این زمان به سیلیکون فرصت می‌دهد تا اتصال کامل شود و احتمال نشتی دوباره از بین برود. شما می‌توانید از یک لامپ حرارتی یا هر وسیله دیگری به عنوان منبع حرارت برای تسریع خشک شدن درزگیر استفاده کنید اما مواظب باشید دما از 45 درجه سانتیگراد بالاتر نرود.

 

وجود نشتی را بررسی کنید

محفظه را دوباره تا جایی که محل نشتی را بسته‌اید پر کنید. سپس اکواریوم را کاملا پر کنید و کل اتصالات را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند. کمی صبر کنید و ببینید فشار اب باعث ایجاد نشتی می‌شود یا نه. سپس محل درزگیری شده را دوباره با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که کاملا محکم است. یک حوله کاغذی را در محلی که نشتی وجود داشته بچسبانید و حدود یک ساعت صبر کنید. اگر حوله خیس نشد، نشتی برطرف شده است. یک حوله و سطل نزدیک اکواریوم نگه دارید تا اگر نشتی ادامه داشت به سرعت بتوانید اکواریوم را تخلیه کنید.

 

اکواریوم را دوباره آماده کنید

اگر محفظه را کاملا از ماهی، شن و گیاهان تخلیه کرده‌اید، بعد از اطمینان از برطرف شدن نشتی، باید دوباره انها را جاگذاری کنید. با شن‌های کف اکواریوم شروع کنید و بعد چیزهای دیگر را اضافه کنید. ابتدا هر ماده‌ی شیمیایی که لازم است را به آب اضافه کنید و سپس ماهی‌ها و گیاهان زینتی را به اکواریوم برگردانید. این فرصت خوبی است تا مطمئنی شوید همه‌ی چیزهایی که به اکواریوم برمی‌گردانید کاملا تمیز شده‌اند.

 

منبع: https://www.wikihow.com/Repair-a-Leaky-Aquarium

No Comments

Post A Comment

سه × 2 =